مهدویّت در قرآن
با توجه به نکات گفته شده در بحث قبلی برخی از آیات مربوط به حضرت مهدی (عج) وانقلاب جهانی آن حضرت بدین شرح است:
آیۀ اول
(وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزّبُورِمِن بَعدِ الذّکرِانّالارضَ یرِثُها
عِبادِیَ الصّالِحُون)؛1
«وهمانا، در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایستۀ من ، به ارث خواهند برد».
در این آیه به یکی از روشن ترین پاداش های دنیوی صالحان (حکومت روی زمین) ، اشاره شده است. در روایاتی چند، این رویداد مهم، در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) دانسته شده است.
واژگان آیه
-«زبور» داود( یا به تعبیر کتاب های عهد قدیم مزامیر داود) عبارت است از:«مجموعه ای از مناجات ها ونیایش ها و اندرز های داود پیامبر(ص)»
- «ذکر»، در اصل به معنای چیزی است که مایه تذکر ویاد آوری باشد؛ ولی در این آیه – به قرینه معرفی آن قبل از زبور- به کتاب آسمانی حضرت موسی«ع»(تورات)تفسیر شده است.
- «ارض»، به مجموع کره زمین گفته می شود ؛ مگر اینکه قرینه خاصی در کار باشد.
- «ارث»؛ یعنی ، چیزی که بدون معامله وداد وستد، به کسی انتقال می یابد. در قرآن کریم گاهی به معنای تسلط و پیروزی یک قوم صالح، بر قوم نا شایست ودر اختیار گرفتن موهبت ها و امکانات آنها گفته شده است.2
با توجه به اضافه شدن « بندگان » به «خدا» ، ایمان وتوحید آنان روشن می شود و با توجه به کلمه« صالحون » ، همه شایستگی ها به ذهن می آید : عمل وتقوا، علم وآگاهی، قدرت و قوت، وتدبیرو نظم و درک اجتماعی.
نکته مهم
بنابراین،تنها« استضعاف » دلیل بر پیروزی بردشمنان و حکومت بر روی زمین نیست؛ بلکه وجود ایمان وکسب شایستگی ها بایسته است و مستضعفان جهان تا زمانی که این دواصل را زنده نکنند، به حکومت روی زمین نخواهند رسید.
نکته ها
1-آل محمد «ص»
در تفسیر آیۀ شریفه از امام باقر (ع) نقل شده است:
«هُم آلُ مُحَمَّدٍ یَبعَثُ اللَهُ مَهدِیهُم بَعدَ جَهدِهِمفَیعِزُّهُم وَ
یذِلُّ عَدُوَّهُم»؛3
«این بندگان صالح ، همانا آل محمد هستند که خداوند ، مهدی آنان را پس از کوشش ایشان مبعوث می کند . پس ایشان را عزّت داده ، دشمنا نشان را ذلیل خواهد کرد».
روشن است مفهوم این روایت ، انحصار نیست؛ بلکه بیان یک مصداق عالی و آشکار است و این تفسیر ها ، هرگز عمومیت مفهوم آیه را محدود نمی کند. بنابراین در هر زمان و در هر جا بندگان صالح خدا قیام کنند، پیروز و موفق خواهند بود و سر انجام وارث زمین و حکومت آن خواهند شد.
2-بشارت حکومت صالحان در مزامیر داود
در مزامیر داود تعبیر یاد شده و یا مشابه آن، در چند مورد دیده می شودو نشان می دهد با تمام تحریفات موجود در این کتاب ها، این قسمت همچنان از دستبرد مصون مانده است.
2-1.«...شرّیران منقطع می شوند و ما متوکلان به خداوند ، وارث زمین خواهند شد و حال اندک است که شریر نیست می شود؛ هر چند مکانش را استفسار نمایی، نا پیدا خواهد شد».4
2-2.«اما متواضعانه وارث زمین شده ، از کثرت سلامتی شادکام خواهند شد».5
2-3.«متبرکان خداوند ، وارث زمین خواهند شد؛ اما ملعونان وی منقطع خواهند شد...».6
2-4.«صدیقان وارث زمین شده،همیشه در آن ساکن خواهند بود».7
2-5.«خداوند روزهای صالحان را می داند ومیراث ایشان ابدی خواهد شد».8
در این عبارت ها، عنوان «صالحان » که در قرآن آمده، با همان تعبیر در مزامیر داود به چشم می خورد. علاوه بر این تعبیرات دیگری نیز مانند صدیقان، متوکلان، متبرکان و«صالحان» است و با احادیث قیام حضرت مهدی «عج» تطبیق می کند.
3.حکومت صالحان یکی از قوانین آفرینش
باید دانست تمام این حکومت ها، بر خلاف جهت آفرینش و قوانین جهان خلقت است و آنچه با آن هماهنگ است، همان حکومت صالحان با ایمان است. نظام آفرینش، دلیل روشنی بر پذیرش یک نظام صحیح اجتماعی در آینده است و این همان چیزی است که از آیه یاد شده و احادیث مربوط به قیام مصلح بزرگ جهانی استفاده می شود.9
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
منابع وتوضیحات:
1-انبیا(21)،آیه 105.
2- ر.ک:اعراف(7)، آیه 137.
3-محمد بن حسن طوسی(رحمه الله)کتاب الغیبة،ص184.
4-مزامیر داود، 37، بند9.
5-همان، بند11.
6-همان، 37، بند27.
7-همان،بند29.
8-همان، بند18.
9-ر.ک:ناصر مکارم شیرازی ودیگران، تفسیر نمونه، ج13، صص515-524.