اعتبار روایات مهدویت
از ویژگی های ارزشمند یک موضوع روایی ، صحـیــــح بودن روایتی اســــت که درآن
موضوع نقل شده است. این ویژگی، سبب قبولی آن روایات و در نتیجـــه اصالت واعتبار
آن موضوع می شود . در مهدویت با توجه به فراوانی روایات ومنابع کهـــــن و اصیل،
روایات صحیح فراوانی موجود است. نکته مهم این که بسیاری از بزرگان اهل سنـت به
صحیح بودن روایات مهدویت اعتراف کرده اند و به همین دلیل ، اعتقاد به قیام مهــــدی
(عج) را از مسلمات دین و از جمله واجبات دانسته اند.
بعضی از علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیده مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب
ومقاله نوشته اند و با بیانات علمی و شواهد روایی جریان امام مهدی(عج) را از امــــور
قطعی و غیر قابل انکار دانسته اند ؛ همچون محمد صدیق مغربی که در ردّ گفتار ابـــن
خلدون که تلاش کرده است روایات مهدویت را ضعیف و غیر معتبر جلوه دهد، کتابـــی
نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.*
ویژگی دیگر در روایات مهدویت ، تواتر آن است. به این معنا که گاهی تعــــداد راویان
یک حدیث به اندازه ای زیاد است که امکان دروغ بودن سخن آن ها به صفر می رســـد
و در این صورت، مطمئن می شویم که آن حدیث از معصوم (ع) است . این امر، پدیده
نادری است که از علمای اهل سنت بزرگانی مانند قرطبی مالکی، ابن حجر عسقلانـی و
سیوطی نیز به آن اعتراف کرده اند.**
.
منابع وتوضیحات:
* نام کتاب او ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون ( آشــــــکار
کردن توهم پوشیــــده درکلام ابن خلدون)است.
** شیخ ناصرالدین البانی از بزرگان اهل سنت می گوید :«همــانا
عقیده به خروج مهدی عقیده ای ثابت ومتواتراز پیامبر اکرم است
که ایمان به آن،واجب است»(مجله التمدن الاسلامی، ش22،
ص543).نیز ر.ک:انتظار، شماره 4؛ کتاب امام مهدی در
احادیث شیعه و سنی، ص34-36.