تحلیل وبررسی آیات مهدوی3
حکومت صالحان اراده ازلی خداوند
قرآن کریم می فرماید:
(وَلَقَد کَتَبنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعـــدِ الذِّکــرِ انَّ الارضَ
یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ)*
وما در زبور - پس از تورات – نوشته ایم که این زمین را بندگان صالح من به مـیراث
خواهند برد.
در توضیح این آیه نکاتی را می گوییم تا چگونگی ارتباط آیه با مهدویت روشن شود:
الف. مقصود از نوشتن (کتبنا) حتمی بودن یک کار است و کلمه «الارض» بدون قید به
معنای همه رمین است . «ارث»درباره چیزی به کار می رود که بدون معاملـه و داد و
ستد به کسی انتقال می یابد و در قرآن کریم گاهی به معنای تسلط و پیــــروزی یک قوم
شایسته بر قوم بدکار و در اختیار گرفتن امکانات و دارایی آن ها به کار رفته است**
بنابر این، آیه از پیروزی قطعی صالحان خبر داده است.
ب. در باره معنای زبور و ذکر ، احتمالات گوناگونی بیان شـــده اســــت. زبـور ، کتاب
حضرت داوود بوده است؛ ولی کلمه زبور در لغت به هر کتابی گفته می شود؛ بنابرایــن
ممکن است مقصود ، تمام کتب آسمانی باشد.
واژه ذکر در قرآن درباره تورات ***ونیز قرآن****به کار رفته اســـت ؛ ولی به دلیـــل
معنای اصلی آن که یاد آوری و تذکر است ، درباره همه کتاب های آسمانی هم به کـــار
گیرد.
از میان نظرهای فوق، تفسیر نمونه آیه را این گونه معنا کرده است:
ما در زبور نوشتیم پس از آنکه در تورات بیان کردیم که زمین را بندگان شایسته به ارث
خواهند برد.*****
اما چون در همه ادیان الهی بشارت ظهور منجی آخرالزمـــان وجـــود داشتـــه و پیروزی
صالحان جزء سنت های الهی در تاریخ بشر است، این معنا هم دور نیســـــــت که: ما در
زبورنوشتیم پس از آن که در کتاب های آسمانی بیان کردیــم که زمیـــن
را بندگــان شایسـته ما وارث خواهند شد.
ج. «عبادی الصالحون»، یعنی بندگان شایسته خدا که هم ایمان و توحیــــد آنان را بیـــان
می کند و هم شایستگی آن ها را ازنظر عمل و پرهیــــــزکاری و نیز از جهــــت علم و
آگاهی اعلام کرده است.
گویی آیه شریف، شرط حاکمیت و پیروزی مستضعفان بر مستکبران را در دو مــــــحور
عبودیّت خدا و صلاحیت علمی و عملی خلاصه کرده است.******
در شرح و بیان آیه روایت شده است که امام باقر(ع) فرمود:
کتاب های آسمانی همه ذکر هستند ومقصود از «عبادی الصــالحون» قائــــم و یاران او
هستند.
آخرین نکته درباره آیه مورد بحث ، بشارت هایی است که در زبور داوود(ع) در ضمن
کتب عهد قدیم آمده است:
زیرا که شریران منقطع می شوند و اما متوکلان به خداوند ، وارث زمین خواهند شد...
اما متبرکان خداوند ، وارث زمین خواهند شد ؛اما ملعونان وی، منقطع خواهنـــد شد ...
خداوند روزهای صالحان را می داند و میراث ایشان ابدی خواهد شد.*******
*سوره انبیاء، آیه 105 .
**تفسیر نمونه، ج13، ص515 .
***سوره انبیاء، آیه48.
****سوره تکویر، آیه27.
*****تفسیر نمونه، ج13، ص517.
******همان، ص518.
*******همان، ص520.