غیبت
پس از اینکه با شخصت منجی بزرگ عالم وتحقّق بخش آرمان آدم( ع) تا خاتتتم(ص)
وآخرین ذخیره الهی ، حضرت حجت بن الحسن (عج) آشنا شدیم ، اکنوون درباره غیبت
آن یگانه دوران که بخش مهمی از زندگی آن حضرت است، سخن می گوییم.
مفهوم غیبت
اولین نکته قابل طرح ، آن است که غیبت به معنای «پوشیده بودن از دیدگان » اســت،
نه حاضر نبودن. بنابراین در این بخش ، از دوره ای است که امام مهـــــــــدی (عج) از
چشمان مردمان غایب است و آن ها اورا نمی بینند و این در حالی است که آن بزرگوار
در بین مزدم حضور دارد و در میان ایشان رفت وآمد می کند . این حقیقـت در روایات
امامان معصوم (ع) به عبارات گوناگون بیان شده است.
امیر المومنین(ع) فرمود:
سوگند به خدای علی! حجّت خدا در میان مردم هست ودر راه ها [کوچه وبازار] گام بر
می دارد ؛ به خانه های آنها سر می زند ؛ در شرق و غرب زمین رفت و آمد می کند ؛
گفتار مردم را می شنود و بر ایشان سلام می کند؛ می بیند و دیده نمی شود، تا وقــــــت
[معین] و وعده [الهی]»*
البته نوع دیگری از غیبت نیز برای آن حضرت بیان شده است.
امام صادق (ع) فرمود:
در صاحب این امر ، سنت هایی از انبیاء وجود دارد ... اما سنت او از یوسف، پنهـــان
بودن است .خداوند بین او ومردم حجابی قرار می دهد ؛ [به گونه ای که] مـــردم او را
می بینند ؛ ولی نمی شناسند.**
بنابراین مطابق روایات، غیبت امام مهدی(عج) ممکن است به دو گونه روی دهد:
یک: غیبت شخص وجسم؛ یعنی امام دیده نمی شود گر چه حضور دارد.
دو. غیبت شخصیت وعنوان ؛ یعنی امام دیده می شود ؛ ولی شناخته نمی گردد.
منابع و توضیحات:
·
*الغیبه نعمانی، باب10، ح3، ص146.
·
**کمال الدین وتمام النعمه، ج2، باب33، ح46، ص28.