ظهور و نشانه های آن
علائم غیر حتمی
به جز علائم پنجگانه ای که توضیح د ادیم، علائم فراو ان دیگـری
برای ظهور بیان شده است که غیر حتمــی هستند. بعضی از آن ها
عبارتند از: خروخ خراسانی، خروج سید حسنــی ، قیام شعیــب بن
صالح، خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی در رمضان، بارش باران های
فراوان و آشوب های فراگیر.
اکنون برخی از این نشانه ها را به اختصار توضیح می دهیم:
خروج خراسانی
در روایات متعدد از قیام مردی خراسانی ، پیش از ظهور امام عصر (عج) یاد شده
وگفته شده است که قیام او همزمان با خروج سفیانی و یمانی خواهد بود.*
گفتنی است که ویژگی های خراسانی و قیام اودرروایات شیعه، به روشنی بیان نشده
است ؛ ولی به نظر می رسد که او از زمینه سازان ظهورمهدی موعود(عج) خواهد
بود.
خروج حسنی
در روایات شیعه از قیــام مردی به عنوان حسنی یــاد شده و از علائم ظهور شمرده
شده است.
راوی می گوید:
از امام صادق (ع) پرسیدم:«فرج شما چه زمانی است؟» فرمود:
...وقتی شامی ویمانی ظظاهر شوند و حسنی حر کت کند ...[آن گـاه
که]مهــدی(عج) از خد ا برای ظهور خود اجازه می گیــرد، در این
زمان بعضی از یاران حسنی از این امر آگاه می شوند وبه حسنی خبــر
می دهند و او قیام می کند ولی اهل مکه او را می کشند. پس در آن
هنگام صاحب الامر ظهور می کند و مردم با او بیعت می کنند .**
از روایت بالا معلوم می شود که حرکت حسنی زمانی است که امر ظهور مهدی(عج)
هنوز بر مردم جهان آشکار نشده و حسنی با قیام خود به دنبال زمینه سازی برای قیام
بزرگ آن حضرت است.
فتنه دجّال
کلمه«د«دجّال»از ریشه«دجل» وبه معنای دروغ گو وحیله گر است . این واژه پیش
از اسلام در مسیحیــت و در کتاب انجیل در معنای «ضدّ مسیــح» بارها به کار رفته
است.
در رساله اوّل یوحنّا نوشته است:
دروغ گو کیست جز آنکه مسیح بودن عیسی را انکار کند؟او دجال
است که پدر وپسر را انکار می کند.***
به نظر می رسد حضرت عیسی (ع) خروج دجّال را خبر داده و مردم را از فتنه اش
پرهیز می داده است. دراسلام نیز مطالبی درباره دجّال به ویژه در روایات اهل سنـت
آمده است.
پیامبر اکرم(ص) فرمود :
تمام پیامبرانی که بعد از نوح مبعوث شدند قوم خود را از فتنه دجال
می ترسانیدند.****
نیز فرمود:
قیامت بر پا نشود، تا اینکه سی نفر دجّال و دروغ گو ظاهر شوند.*****
از این رویات، استفاده می شود که دجّال، نام شخص معینی نیست وبه هر دروغ گــو
وگمراه کننــده ای گفته می شود و اینکه در بعضی روایات از فردی خاص نــام برده
شده و برای او و مرکبش اوصاف عجیب وغریبی بیان گردیده، مدرک قابل اعتمادی
ندارد؛ بلکه درباره دجّــال می توان چنیــن گفــت که در آخرالزمّان و نزدیک ظهــور
صـاحب الامر(ع) شخصی پیدا خواهد شد که در حیله گری، سرآمد حقّه بــازان است
و در دروغ گویی بر تمام دجال های گذشته برتری دارد. بــا ادعاهای پوچش گروهی
را گمراه می کند و چنین جلوه می دهد که حیات مردم وآب ونان آنها به دست اوست.
کارهـای خوب را بد و کارهای بد را خوب معرفی می کند؛ امّا کفرش بر همـــــگان
آشکار است.******
گفتتنی است که بعضی از دانشمندان معتقدند که دجّال،کنایه از استکبار جهانی و سلطه
فرهنگ مادی بر جهان است ؛ زیرا استکبار با تکیه بر ثروت و قدرت مادبی و نیــــز
فریب و نیرنگ، بسیاری از مردم را به تباهی و فساد می کشاند و از مسیر بندگی خدا
به بردگی شیطان منحرف میکند . طبق این برداشت،«دجّال » جریــانی انحرافی است
که پیش از ظهور مهدی (عج) ایجاد می شود.*******
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
منابع وتوضیحات:
*کتاب الغیبه، طوسی، ح443 ،ص446.
**کافی، ج8، ح285، ص224.
***رساله اول یوحنّا، باب2، آیۀ 22.
****کمال الدین وتمام النعمة، ج2، باب47، ح2، ص528.
*****معجم احادیث الامام المهدی، ج3، ح400، ص69.
******ر.ک: دادگستر جهان، ص217 – 219.
*******ر.ک: حکومت جهانی امام مهدی، ص178 -180.