امام زمان «عج»( بهشت اهل بیتیان)

امام زمان «عج»( بهشت اهل بیتیان)

مربوط به چهارده معصوم و آشنایی باگل سر سبدامام زمان(عج)و دوران انتظار تا جلو گیری شود از فتنه دشمنانی که خود را در لباس دوست جلوه می دهند داعش و وهابیت که تا دیروز امام زمان نمی شناختند شیعه می کشتند الان هم می کشند تا خود رابه جای یاران آن مصلح جلوه دهند
امام زمان «عج»( بهشت اهل بیتیان)

امام زمان «عج»( بهشت اهل بیتیان)

مربوط به چهارده معصوم و آشنایی باگل سر سبدامام زمان(عج)و دوران انتظار تا جلو گیری شود از فتنه دشمنانی که خود را در لباس دوست جلوه می دهند داعش و وهابیت که تا دیروز امام زمان نمی شناختند شیعه می کشتند الان هم می کشند تا خود رابه جای یاران آن مصلح جلوه دهند

مهدویت - ظهور و ننشانه های آن(هنگامه قیام - چگونگی قیام)

 ظهور و نشانه های آن



هنگامه قیام



همه می خواهند بدانند که در جریان قیام جهـانی امــام مهــدی(عج) چه حوادثی روی 


می دهد؟ حرکت امام ازکجـا و چگونه آغــاز می شود؟ شیوه برخورد امــام بــا گروه


های مخالف چگونه است؟ وبالاخره چگونه آن حضرت بر تمــام جهـان غــلبه خواهد


کرد و رشته امور جهــان را به دست خواهد گرفــت؟ این گونــه ســوال هــا، فکــر و


انــدیشه هر گونه انســان مشتــاق ظهور را به خود مشغول می کند؛ ولی واقعیت، این


اســت که سخــن گفتن دربــاره حوادث مربوط به ظهــور، کاری بسیــار مشکل است؛


چــون گزارش دادن از آینــده و اتفــاقــاتی اســت که هنـوز واقع نشده است و به طور


طبیعی نمی توان اطلاع دقیقی از آن رویدادها داشت.


بنابر این آنچه در این بخش می آوریم، حوادث ورخدادهای روزگار  ظهور امام مهدی


(عج) است که برابر روایــات در کتــاب هــای متعدد نقــل شده اسـت و تنهــا می تواند 


دور نمایی کلّی  از رویدادهای ایام ظهور را پیش روی خوانندگان ترسیم کند.


چگونگی قیام



وقتی ظلم وتباهی، جهره عالم را سیـاه و ظلمــانی کرده است و آن گــاه که ستمگران،


 گستره زمین را جولانگه بدی ها ونامردی ها سـاخته اند و مظلومــان جهــان ، دست 


یاری را به سوی آسمان گشوده اند، نـاگهان ندایی آسمــانی، سیاهی شب را می درد و


در مــاه خدا رمضــان ، ظهور موعود بزرگ را بشــارت می دهد. * قلب هــا به تپش


می افتــد و چشم هــا خیــره می گردد. شب پرستــان، مضطرب و هراســان از طلوع 


صبح ایمــان، در پی راه چــاره ای هستند ومنتظران مهــدی(عج) از هر کســی سراغ


کوی یــار می گیرنــد و بــرای دیــدار او وحضــور در زمــره یــاوران اوســر از پــا 


نمی شناسند.


در ان زمان ، سفیانی که بر منطقه وسیعی مانند سوریه ، اردن و فلسطین سلطه دارد، 


سپاهی را تجهیز می کند، تـا بـا امـام مقــابله کند . لشکر سفیــانی که در مسیر مکّه به


تعقیب امــام پرداخته است، در محلی به نــام بیــداء بــه کــام زمیــن می رود ونــابــود


 می شود.**


پس از شهادت نفس زکیّه به فاصله کوتاهی ، امام مهدی(عج) در سیمــای مردی جوان 


در مسجدالحرام ظهور میکند؛ در حالی که پیراهن مبارک پیامبر(ص) را بر تن دارد و


پرچــم آن حضرت را به دست گرفته است. او به دیواره کعبــه تکیــه می زند ودر بین 


رکن ومقــام ،***سرود ظهور را زمزمه می کند و پس از حمـد وثنــای الهی و درود و


سلام بر پیامبر و خاندان او

 

می فرماید :


ای مردم! ما از خد ای توانا یاری می طلبیم و نیز هر کس از جهانیان 


را که به ند ای ما پاسخ دهد، به یاوری می خوانیم.


آن گاه خود وخاندانش را معرفی می کند و ندا می دهد:



فَالله الله فینا لا تَخذُلُونا  وَانصُرُونا ینصُــرکُمُ اللهُ



 تَعالی؛


درباره رعایت حقوق ما، خدا را در نظر بگیرید. مارا [در میدان


 عدالت گستری و ستم ستیزی] تنها نگذارید و یاری مان کنید


 تا خدا شما را یاری کند.


پس از پایان گرفتن سخنان امـام، آسمانیــان بر زمینیان سبقت می گیرند و گروه گروه


فرود می آیند وبــا امــام بیعت می کنند؛ د ر حــالی که پیشــاپیش آن هــا فرشته وحی،


جبرئیــل(ع)است. آن گــاه 313 انسان وارسته که از نقــاط مختلف عــالم به سرزمین 


وحی آمده اند همچون ستــارگانی بر گرد خورشید تــابنــاک امــامت حلقه زده، پیمــان 


وفاداری می بندند. این جریان سبز،جاری است تا آنکه ده هزار سرباز جان برکف در


اردوگاه امام(ع) حضور می یابند و با آن فرزند پیامبر (ص) بیعت می کنند.****


امام(ع) با خیل یاران، پرچم قیام را برافراشته وبه سرعت بر مکه و اطراف آن مسلط


می شوند و سرزمین پیامبر را از وجود نا اهلان ، پاک می کنند . آن گــاه راهی مدینه


می شود تا ســایه عدالت و مهر را بر آن بگستراند وسرکشــان شهر را بر جــای خود


بنشــاند. سپس عــازم عراق گشتــه وشهر کوفـه را به عنوان مرکز حکومت جهانی بر 


می گزیند واز آنجا به مدیریت قیام می پردازد. آن حضرت برای دعوت جهــانیــان به


اسلام وزندگی در پرتو قوانین قرآن ودر هم کوبیدن بساط ظلم وستم، یاران وسپاهیان


 نور را به نقاط مختلف عالم گسیل می دارد.


امــام(ع) یک به یک سنگر هــای کلیدی جهان را فتح می کند؛ زیرا علاوه بر یــاران 


وفــادار و مومن، از امداد فرشتگان الهی نـیز برخوردار است و مــانند پیــامبر اسلام 


(ص) از لشکر رعب و وحشت مدد می گیرد؛ یعنی خداوند توانا چنان ترسی از او و


یــارانش در دل هــای دشمنــان می افکنــد که هیچ قدرتی را تــوان رویــارویی بــا آن 


حضرت نیست.


امام باقر(ع)فرمود:*****


قائم از ما بهه وسیله رُعب[وحشت در دل دشمنان] یاری می شود. 


گفتنی است یکــی از نقــاط جهــان که به وسیله سپــاه امــام فتح 


می شود، بیت المقدس است.******


وپس از آن، واقعه بسیار مبارکی اتفاق می افتد که در جریان قیام وانقلاب مهدی(عج)


سرنوشت ساز است و جبهه آن حضرت را تقویــت می کند وآن، فرود آمــدن حضرت 


عیسی(ع) از آ سمــان است . حضرت مسیــح (ع) که به فرموده قرآن زنده است و در


آسمــان هــا به سر می برد به زمیــن می آید و پشــت سر امــام مهــدی(عج) به نمــاز


می ایستد. بدین وسیله فضیلت و برتری پیشـوای دوازدهم شیعیان را بر خود وپیــروی


خود را از امام مهدی(عج) به همگان اعلام می کند.


پیامبر اکرم (ص) فرمود:


سوگند به آن کس که مرا به حق برانگیخت در حالی که بشارت 


دهنده مردمان باشم! اگر از عمر دنیا نمانده باشد مگر یک روز 


خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا فرزندم مهدی(عج)


در آن قیام کند. پس از آن ، عیسی بن مریم فرود می آیـــد و 


پشت سر مهدی نماز می خواند.*******


به دنبال این اقدام حضرت عیسی(ع) بسیاری ازمسیحیان که جمعیت فراوانی ازجهـان 


را تشکیل می دهند به پیشوای شیعیان، ایمان می آورند. گویی خدا عیسی(ع) را برای


چنان روزی حفظ کرده است ، تا چراغ هدایتی برای حق طلبان باشد.


البتّه ظهور معجزات به دست هدایت گر حضرت مهدی(عج) و طرح مبـــاحث فکری 


برای راهنمایی بشریت  از برنامه هــــای انقلاب بزرگ مهدوی است که راه را برای 


هدایت مردم باز می کند.


در همین راستا امام(ع) الواح تورات تحریف نشده – کتــاب مقدس یهــود – را که در


نقاط خاصی ازدنیا دفن شده است، خارج می کند،********


یهودیان که نشانه های امامت اورا در الواح می بینند، به آن حضرت ایمـان می آورند 


و پیروان ادیان دیگر نیزبا مشاهده این تحول بزرگ ونیز شنیدن پیــام حق امام و دیدن


معجزات از آن حضرت، گروه گروه به آن حضرت می پیوندنـد. این گونه اســت کــه 


وعده حتمی پروردگار محقّف می شود و اسلام عزیز همه عــالــم را می گیرد همــان


 گونه که قرآن کریم بشارت داده است:*********



(هُوَ الَّذِی اَرسَلَ رَسُولَهُ  بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ



 لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَ لَو کَرِهَ المُشرِکُونَ)



او خدایی است که پیامبرش را با [دلائل] هدایت ودین حق فرستاد


 تا[سر انجام] آن را بر همه دین ها غالب گرداند؛ اگر چه مشرکان 


را خوش نیاید.



با توجه به تصویری که ترسیم شد، تنها قلدران وظالمان می مانند که حاضر به تسلیم


 شدن در برابر حق و حقیقت نیستند. این عدّه در مقابل جریان غالب واکثریت مومنان


 تاب مقاومت ندارند و با شمشیر عدالت مهدی(عج) به کیفر اعمال ننگین خود خواهند


 رسید و زمین واهل آن برای همیشه از شرّ فساد آن ها ایمن خواهد شد.

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

منابع وتوضیحات :


* الغیبة نعمانی، باب14، ح17، ص365.


**بحارالانوار، ج53، ح1، ص10.


***مراد مقام حضرت ابراهیم (ع) نزدیک خانه کعبه و مقصود 


      از« رکن» ،رکن حجرالاسود است.


****الغیبة نعمانی، باب14، ح67، ص394.


*****کمال الدین و تمام النعمة، ج1،باب32،ح16، ص603.


******معجم احادیث الامام المهدی، ج4، ح661،ص175.


*******بحارالانوار، ج51، ص71.


********الغیبة نعمانی، باب 13، ح26،ص335.


*********سوره توبه، آیه 33.




 

 

 

 

مهدویت - ظهور و نشانه های آن (جهان در آستانه ظهور)




ظهور و نشانه های آن





جهان در آستانه ظهور



آخرین حجّت پروردگار ، غایب شد، تا پس از فراهم شدن زمینه ها ظاهر شود وجهان 


را از پرتو هدایت های مستقیم خود بهره مند کند. بشریت می توانست در دوران غیبت،


 به گونه ای عمــل کند که هر چه  زودتر شرایط حضور امـام را آماده سازد؛ ولی به 


سبب پیروی از شیطان و هوای نفس و دور ماندن از تربیت صحیح قرآنی و نپذیرفتـن


 ولایت و رهبری معصوم به بیراهه رفت وهر روز بنـای ستمی را در دنیا قرار داد و 


ظلم وتبــاهی را گسترده کرد. او بــا انتخــاب این مسیر، به سرانجام بسیـار بدی رسید؛ 


جهــانی پر از ظلــم وجور، فســاد وتباهی، روزگاری تهی از امنیّت اخلاقی و روانی، 


حیاتی به دور از معنویت وپاکی و اجتماعی پر از تجاوزها وپایمــال کردن حقوق زیر 


دستان، محصول عملکرد انسان های دوران غیبت شد. واقعیتی که در کلام معصومان


(ع) از قرن ها قبل، پیش بینی شده و تصویر سیاه آن، ترسیم گشته بود.




امام صادق (ع) ب یکی از یاران خود فرمود:




هنگامی که ببینی ظلم وستم فرا گیر شده، قرآن فرآموش گشته و از 



روی هوا و هوس تفسیر گردیده، اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفته ،



 افراد با ایمان سکوت اختیار کرده،پیوند خویشاوندی بریده شده ، 



چاپلوسی فراوان گشته، راه های خیر بدون رهرو و راه های شر مورد



توجه قرار گرفته ، حـلال، حــرام شده وحــرام مجــاز شمرده شده ،



 سرمایه های عظیـم در راه خشم خد ا [و فساد و ابتذ ال] صــرف 



گردیـده ،رشــوه خــواری در میــان کارکنــان دولــت رایــج شــده، 



سرگرمی هـای نا ســالم چنــان رواج پید ا کرده که هیــچ کس جرات 



جلوگیری آن را ند ارد، شنیدن حقـایق قرآن بر مردم گران آید ، اما 



شنیدن باطل سهل و آسان باشد، برای غیر خــد ا به حج خـانه خد ا



 بشتابند، مردم سنگدل شوند[و عواطف بمیرد]، اگر کسی اقدام 



به امر به معروف و نهی از منکر کند به او توصیه می کنند که این کار



وظیفه تو نیست، هـر سال فساد و بدعتی نو پید ا شود، [هر گــاه 



دیدی اوضاع مردم اینگونه شــده] مراقــب خویش باش و از خــدا



 نجات ورهایی از این وضــع نا هنجــار را بخواه [که فرج نزدیــک 



است].*



البته این تصویر سیاه از دوران پیش از ظهور، چهره غـالب آن دوره است؛ چرا که در


همین روزگار هستند دین باوران حقیقی که برعهد خود بــا خداوند استـوار می مــانند و 


مرز های اعتقاد خود را پاس می دارند و در فساد محیط مضمحل نمی شوند وسرنوشت


خود را به فرجام زشت دیگران پیوند نمی زنند. این ها از بهترین بندگان خدا و شیعیان


امامان نور هستند که در روایات فراوان ، تمجیدو ستـایش شده اند. اینان، هم خــود پاک


هستند وهم دیگران را به پاکی دعوت می کنند، چون نیک می دانند که می توان از راه


ترویج خوبی هــا وســاختن محیطی معطر به عطر ایمان، ظهور امام خوبی ها را پیش 


انداخت و مقدمات قیام و حکومت او را فراهم کرد، زیرا که زمانی قیام بر ضد بدی ها


ممکن است که مصلح موعود یاورانی صالی داشته باشد.


بنابراین، جهانِ پیش از ظهور اگرچه دوران تلخی است، به دوره شیرین ظهور، پایان 


می گیرد و اگرچه روزگار فساد و ستمگری است، پاک بودن ودیگران را به خوبی ها 


دعوت کردن، از وظایف حتمی منتظران است که در تعجیل فرج و قیام مهدی آل محمد


(ص) تاثیر مستقیم دارد.

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

منابع وتوضیحات:


*کافی، ج8، ح7، ص36. 





مهد ویت - ظهور و نشانه های آن (علائم غیر حتمی)



ظهور و نشانه های آن





علائم غیر حتمی




به جز علائم پنجگانه ای که توضیح د ادیم، علائم فراو ان دیگـری 




برای ظهور بیان شده است که غیر حتمــی هستند. بعضی از آن ها 




عبارتند از: خروخ خراسانی، خروج سید حسنــی ، قیام شعیــب بن 




صالح، خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی در رمضان، بارش باران های




 فراوان و آشوب های فراگیر.



اکنون برخی از این نشانه ها را به اختصار توضیح می دهیم:



خروج خراسانی



در روایات متعدد از قیام مردی خراسانی ، پیش از ظهور امام عصر (عج) یاد شده


وگفته شده است که قیام او همزمان با خروج سفیانی و یمانی خواهد بود.*


گفتنی است که ویژگی های خراسانی و قیام اودرروایات شیعه، به روشنی بیان نشده


 است ؛ ولی به نظر می رسد که او از زمینه سازان ظهورمهدی موعود(عج) خواهد

 

بود.


خروج حسنی



در روایات شیعه  از قیــام مردی به عنوان حسنی یــاد شده و از علائم ظهور شمرده


 شده است.


راوی می گوید:




از امام صادق (ع) پرسیدم:«فرج شما چه زمانی است؟» فرمود:




...وقتی شامی ویمانی ظظاهر شوند و حسنی حر کت کند ...[آن گـاه 




که]مهــدی(عج) از خد ا برای ظهور خود اجازه می گیــرد، در این 




زمان بعضی از یاران حسنی از این امر آگاه می شوند وبه حسنی خبــر




 می دهند و او قیام می کند ولی اهل مکه او را می کشند. پس در آن 




هنگام صاحب الامر ظهور می کند و مردم با او بیعت می کنند .**




از روایت بالا معلوم می شود که حرکت حسنی زمانی است که امر ظهور مهدی(عج)


هنوز بر مردم جهان آشکار نشده و حسنی با قیام خود به دنبال زمینه سازی برای قیام


بزرگ آن حضرت است.




فتنه دجّال



کلمه«د«دجّال»از ریشه«دجل» وبه معنای دروغ گو وحیله گر است . این واژه پیش 


از اسلام در مسیحیــت و در کتاب انجیل در معنای «ضدّ مسیــح» بارها به کار رفته


 است.



 در رساله اوّل یوحنّا نوشته است:




دروغ گو کیست جز آنکه مسیح بودن عیسی را انکار کند؟او دجال 




است که پدر وپسر را انکار می کند.***



به نظر می رسد حضرت عیسی (ع) خروج دجّال را خبر داده و مردم را از فتنه اش


پرهیز می داده است. دراسلام نیز مطالبی درباره دجّال به ویژه در روایات اهل سنـت 


آمده است.

 


پیامبر اکرم(ص) فرمود :



تمام پیامبرانی که بعد از نوح مبعوث شدند قوم خود را از فتنه دجال 



می ترسانیدند.****



نیز فرمود:



قیامت بر پا نشود، تا اینکه سی نفر دجّال و دروغ گو ظاهر شوند.*****


از این رویات، استفاده می شود که دجّال، نام شخص معینی نیست وبه هر دروغ گــو 


وگمراه کننــده ای گفته می شود و اینکه در بعضی روایات از فردی خاص نــام برده 


شده و برای او و مرکبش اوصاف عجیب وغریبی بیان گردیده، مدرک قابل اعتمادی 


ندارد؛ بلکه درباره دجّــال می توان چنیــن گفــت که در آخرالزمّان و نزدیک ظهــور


صـاحب الامر(ع) شخصی پیدا خواهد شد که در حیله گری، سرآمد حقّه بــازان است 


و در دروغ گویی بر تمام دجال های گذشته برتری دارد. بــا ادعاهای پوچش گروهی 


را گمراه می کند و چنین جلوه می دهد که حیات مردم وآب ونان آنها به دست اوست.


کارهـای خوب را بد و کارهای بد را خوب معرفی می کند؛ امّا کفرش بر همـــــگان 


آشکار است.******


گفتتنی است که بعضی از دانشمندان معتقدند که دجّال،کنایه از استکبار جهانی و سلطه


فرهنگ مادی بر جهان است ؛ زیرا استکبار با تکیه بر ثروت و قدرت مادبی و نیــــز 


فریب و نیرنگ، بسیاری از مردم را به تباهی و فساد می کشاند و از مسیر بندگی خدا


به بردگی شیطان منحرف میکند . طبق این برداشت،«دجّال » جریــانی انحرافی است


که پیش از ظهور مهدی (عج) ایجاد می شود.*******


 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 


منابع وتوضیحات:



*کتاب الغیبه، طوسی، ح443 ،ص446.



**کافی، ج8، ح285، ص224.



***رساله اول یوحنّا، باب2، آیۀ 22.



****کمال الدین وتمام النعمة، ج2، باب47، ح2، ص528.



*****معجم احادیث  الامام المهدی، ج3، ح400، ص69.



******ر.ک: دادگستر جهان، ص217 – 219.



*******ر.ک: حکومت جهانی امام مهدی، ص178 -180.

 





مهدویت - ظهور ونشانه های آن - (نشانه های حتمی ظهور)


ظهور ونشانه های آن

 


نشانه های حتمی ظهور




مهم ترین بخش علائم ظهور ، نشان هایی است که با عنوان علائم حتمی در روایــات


متعدد آمده اند و علما و اهل حدیث بیش از سایر علائم  به آن ها توجه کرده و آن هــا


 را پذیرفته اند.


امام صادق (ع) فرمود :


قیام قائم ما پنج نشانه دارد؛ خروج سفیانی، یمانی، ندای آسمانی،


 کشته شدن  نفس زکیه و خسف بید اء.در این بخش لازم است بـا 


توجه به روایات، این نشانه ها را بیشتر و بهتر بشناسیم.


الف. خروج سفیانی



خروج سفیــانی یکی از علائم حتمی است که در روایــات فراوان آمــده و ایــن گونــه


 توصیف شده است:


سفیــانی، مردی از نســل ابوسفیــان است که اندکی پیش از ظور قیــام می کنــد. او از 


عنــاصر فــاسدی است که بــا تظاهر به دینداری، گروه بسیـاری را فریب می دهد ودر


 بخشی از کشورهای اسلامی کشتار فراوان می کند و بــا مخالفان خود به شکل فجیعی


 برخورد می کند.


امام صادق (ع) درباره او فرمود:


اگر سفیانی را ببینی ، پلیدترین مردم را مشاهده کرده ای.*



شروع قیام سفیانی در ماه رجب است و پس از تصرف شــام  ومنــاطق اطراف آن به 


عراق حمــله کرده، در آنجــا به کشتــار گستـرده ای دست می زند. بر اســاس بعضی 


روایات ، مدت حکومت او نُه ماه است و از ابتدای خروج تا کشته شدن او، پانزده ماه 


طول می کشد.**


ب. خَسف بَیداء



«خسف» به معنــای فرو رفتن و«بیــداء» به نــام منطقه ای میــان مکه ومدینه است. 


مقصود از «خَسف بیداء» این است که سفیانی، لشکری را برای مقابله با امــام مهدی


(عج) به سمت مکّه گسیل می دارد . هنگامی که لشکر او به منطقه بیداء می رسد، به


 صورتی معجزه آسا در زمین فرو می رود.


این رویداد به عنوان یکی از علائم ظهــور در روایــات شیعــه و سنی آمده است ودر 


روایات شیعی از نشانه های حتمی است.


امام باقر(ع) در این باره فرمود:


به فرمانده سپاه سفیانی خبر می رسد که مهدی(عج) به سوی مکه


 رفته است، پس لشــکری را در پی او روانــه می کنــد؛ ولی او را 


نمی یابد... چون لشکر سفیانی به سر زمیــن بید اء رسیــد، نــد ا 


دهنده ای از آسمان آواز می دهـد:«ای سرزمیــن بید اء ! آنــان 


را نــابــود کــن»؛ پــس آن  ســرزمــین، لشــکر را در خــود فرو 


می برد.***


ج. خروج یمانی



قیام سرداری از سرزمین یمن یکی دیگر ازعلائم حتمی است که اندکی پیش ازظهور


 ، رخ خواهد داد. وی که مردی صالح و مومن است بر ضد بدی ها و انحرافات قیام 


می کند و با تمام توان بـا بدی ها و تبــاهی ها مبارزه می کند. البتّه جزئیات حرکت و


 اقدامات او برای ما چندان روشن نیست.


امام باقر (ع) دراین باره فرمود:


...در میان بیرق ها[یی که قبل از قیام مهدی(عج)بلند می شود


] پرچمی هدایت کننده تر از پرچم یمانی وجود ندارد که آن پرچم


 هدایت است؛  چون بـه ســوی صــاحب شما[امـام مهدی(عج)


]دعوت می کند.****


د. صیحه آسمانی



یکی دیگر از علائم حتمی که پیش ازظهوراتفاق می افتد، صیحه(ندای) آسمانی است. 


این ندای آسمانی که براساس بعضی ازروایات، ندای جبرئیل(ع) است در ماه رمضان 


شنیده می شود.*****


از آنجا که قیام مصلح کل ، انقلابی جهانی است و همگان منتظر وقوع آن هستند، یکی


 از راه های آگاهی مردم جهان از این رویداد ، همین ندای آسمانی خواهد بود.


امام باقر(ع) فرمود:


قیام قائم (ع) تحقق نمی یابد، مگر اینکه ندا دهنده ای از آسمان 



ندایی دهد که اهل مشرق و مفرب ، آن را بشنوند.******



این صیحه همچنان که مایه شادمانی مومنان است، هشداری برای بدکاران است تا از


 کردار زشت خود دست کشیده، به حلقه یاوران مصلح جهانی بپیوندند.


محتوای این پیام آسمانی ، دعوت به حق و حمایت  از حضرت مهدی(عج) وپیــروی 


از آن حضرت است.


امام صادق(ع)فرمود:


ند ا د اده می شود به اسم او و اسم پدرش [که]:«آگــاه باشیــد به 


راستی که فلان پسر فلان*******[حجت بن الحسن العسکری]


 قائم آل محمد (ص) است . پس سخن او را بشنوید واز او اطاعت


 کنید.


[امام صادق(ع)فرمود:] در آن هنگــام هیچ صا حـب رو حی از


 آفریده های خدا باقی نمی ماند، مگــر اینکه این ند ا را خـواهیــد 


شنید ... و این، ند ای جبرئیل است.********



طبق بعضی از روایات  پس از شنسده شدن ندای آسمانی، از زمیــن نیز صدایی بلنــد 


می شود . این ندا از شیطان است که مردم را به گمراهی فرا می خواند ومی کوشـد تا 


مردم را از پیروی ندای آسمانی وبیعت با امام زمان (عج) باز دارد. بنابرین  جبرئیل،


مردم را به امــام حق فرا می خواند و شیطـان به سوی بــاطل و گمراهی. بدیهی است


آن هــا که در زمــان غیبت ، به امــام غایب معتقد بوده، به دنبال رضایت اویند در آن


روز نیز به ندای حق لبیک گفته و بدون هیچ تردیدی از امام خود پیروی خواهند کرد .


ه. قتل نفس زکیّه




«نفس زکیّه» به معنای انسان پاک و بی گناهی است که قتلی انجام نداده است.


یکی از علائم حتمی که بیشتر در روایات شیعه بیان شده، این است که جوانی بی گناه


 در مسجدالحرام بین رکن ومقام کشته می شود.


این رویداد به وسیله اهل مکه و در آستانه قیام امام مهدی(عج) خواهد بود.


امام باقر (ع) در حدیثی طولانی نقل فرمود ه اند:


قــائم (عج)به اصحــاب خود می فرمــاید :«ای قوم! اهــل مکه مرا


نمی خواهند؛ ولی من کسی را به سوی آنها می فرستــم  تـا حجت را 


بر ایشان تمام کنم»... پس مردی از اصحاب خود را می خواند وبه او  


امر می فرماید:«به سوی اهل مکه برو و بگو: "ای اهـل مــکه ! مــن


 فرستاده فلان[مهدی ]هستم. او خطاب به شما می گوید : ما اهل 


بیت رحمــت و معدن رسالت وخلافت هستیم و مـا فرزندان محمد


(ص)وسلاله پیامبرانیم وبه راستی که مورد ظلم و ستم قرار گرفتیم


واز زمانی که پیامبر از دنیا رفت، تا امروز، حق ما گرفته نشده است 


. پس اکنون ما شما را به یاری می خوانیم ما را یاری کنید " ».



چون آن جوان این سخن را بگوید مردم، اورا بین رکن ومقام می کشند


 او نفس زکیّه است. *********



برابر بعضی از روایات  بین کشته شدن نفس زکیه و قیام قائم آل محمد(ص)تنها پانزده


 شب فاصله خواهد بود.**********

 

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^



منابع و توضیحات:


*کمال الدین و تمام النعمة، ج2، باب57، ح10، ص557.


**الغیبة نعمانی، باب18، ح1، ص310.


***همان، باب14، ح67، ص289.


****همان، ح13، ص264.


*****همان،ص262.


******همان، باب18، ح14،ص265.


*******در روایات، معمولاً از امام مهدی(عج)به صراحت نام 


         نبرده اند که یکی از علت های آن، حفظ جان امام است.


********الغیبة النعمانی، باب16، ح6، ص301.


*********بحارالانوار، ج52، ص307،ح81.


**********کمال الدین وتمام النعمة، ج2، باب57، ح2،ص554.




مهدویت - ظهور ونشانه های آن(انواع نشانه های ظهور -علائم حتمی و غیر حتمی)


ظهور و نشانه های آن



انواع نشانه های ظهور



بیـان این نکته مهم است که بعضی از نشــانه ها نزدیکی ظهور را بشــارت می دهند؛ 


مـانند ندای آسمــانی که درباره آن توضیح خواهیم داد؛ ولی بعضی دیگر بعضی دیگر


دربارۀ اصل ظهور نوید می دهند و برای تقویت ایمان و باور شیعیان به وعده ظــهور


مهدی موعود هستند؛ مــانند اختلاف بنی عبــاس در حکومت که در کلمات امامــان به 


عنوان نشانه های ظهور بیان شده و فاصله زیادی تا ظهور داشته است.


نیز نشانه های ظهور، برخی پدیده های طبیعی و عادی هستند مانند قیام یمانی وبعضی


دیگر، حوادثی غیر عادی و معجزه گونه هستند؛ مانند ندای آسمانی.

علائم حتمی و غیر حتمی


مهم ترین تقسیم بندی نشان های ظهور،همان است که در روایات متعدد به آن تصریح


شده که علائم، دو گونه اند؛«علائم حتمی» که بدون شک اتفاق خواهند افتاد، «علائم 


غیر حتمی» که تنها در صورت تحقق شرایط و زمینه های آن ها واقع می شوند و اگر


 شرط آن ها پیش نیاید یا مانعی برای آنها ایجاد شود، آن علائم رخ نخواهند داد.


توضیح در پست بعدی...